Skip to main content
  1. Avanzer Support
  2. Support Avanzer Aangifte
  3. Veelgestelde vragen
  4. Hoe kan ik mijn PKI Certificaat installeren in Avanzer Aangifte?

Hoe kan ik mijn PKI Certificaat installeren in Avanzer Aangifte?

Zodra je van KPN* een e-mail bericht ontvangt met daarin het PKIoverheid Servercertificaat kun je deze met behulp van de KPN Certificaataanvraag Assistent op je computer installeren.

Het ontvangen .pem bestand word dan omgezet naar een .pfx bestand. 

Je dient hiervoor onderstaande stappen te doorlopen (Bron:  KPN Certificaten):

Belangrijk: gebruik hetzelfde systeem waarop u met de KPN Certificaataanvraag Assistent de CSR heeft aangemaakt.

  1. Open het email bericht dat je van KPN hebt ontvangen met als onderwerp ‘Uw PKIoverheid servercertificaat aanvraag is succesvol verwerkt’.
  2. Sla het certificaat op dat als bijlage aan het e-mailbericht is toegevoegd. Kies als locatie bijvoorbeeld je desktop.
  3. Start de KPN Certificaataanvraag Assistent.
  4. Open in de KPN Certificaataanvraag Assistent de tab ‘Lopende Aanvragen’.
  5. Selecteer de betreffende aanvraag en kies onder ‘Acties’ de optie ‘Aanvraag afronden’.
  6. Blader naar de locatie waar je in stap 2 het certificaat hebt opgeslagen en open dit bestand.
  7. Het certificaat is nu beschikbaar onder de tab Afgeronde aanvragen en is actief in de Windows Certificate Store.


Het certificaat is nu gereed om geïnstalleerd te worden in Avanzer Aangifte.

Je kunt het certificaat uploaden via het Avanzer hoofdmenu > ''Stamgegevens'' >'' Kantoorgegevens''



Vervolgens klik je op de regel van het betreffende kantoor en ga je naar de tab ''Digipoort Instellingen''


Als Rol aanleveraar moet je kiezen voor ''Intermediair''.


Vervolgens kan er onder ''Client Certificaat'' het .pfx bestand geüpload worden met bijbehorende wachtwoord. 


*Indien het certificaat besteld is bij een andere organisatie kun je daarmee contact opnemen. 

Was dit artikel nuttig?