Skip to main content
  1. Avanzer Support
  2. Support Avanzer Aangifte
  3. Veelgestelde vragen
  4. Hoe kan ik toeslagen 2021 aanvragen in Avanzer Aangifte ?

Hoe kan ik toeslagen 2021 aanvragen in Avanzer Aangifte ?

Vanaf heden is het mogelijk om toeslagen voor 2021 aan te vragen in Avanzer Aangifte. 

Om een toeslag aan te maken ga je naar de Avanzer Aangifte Classic omgeving. Selecteer de klant, ga naar de tab ‘’Toeslagen’’ en klik op  de knop "toevoegen".

Om de toeslagen 2021 te openen klik je op het ''potloodje''. Als je op deze link klikt wordt je naar de nieuwe omgeving geleid.


Wanneer er sprake in van een toeslagpartner en/of kinderen (voor het kindgebonden budget en de kinderopvangtoeslag) en/of medebewoners (voor de huurtoeslag) vul je deze in op het scherm ‘’ Gegevens aanvrager(s), kinderen en medebewoners’’.


Het is van belang voor de berekeningen dat deze informatie volledig en correct is ingevuld.

Vervolgens vul je het inkomen in op het scherm “Inkomensgegevens”, en het eventuele vermogen op het scherm ''Vermogensgegevens''

Er wordt op basis van het ingevulde vermogen direct aangegeven of er recht is op zorgtoeslag, huurtoeslag en/of kindgebonden budget.

Per toeslag is er een apart scherm opgenomen waar de berekeningsgegevens in staan en waar de aanvraag/wijziging of stopzetting gedaan kan worden.

Er wordt dan automatisch rekening gehouden met het ingevulde inkomen uit het scherm ‘’inkomensgegevens’' en de eventueel aanwezige vermogensgegevens.

Let altijd goed op dat er bij een verzoek tot aanvragen of stopzetten maar één verzoek tegelijk elektronisch naar de Belastingdienst verstuurd kan worden (per toeslag). Dit is altijd de laatste regel wanneer er meerdere regels ingevuld worden. Er kunnen wel meerdere wijzigingsverzoeken tegelijk worden verstuurd.


De kinderopvangtoeslag zit vanaf 2021 op één scherm verwerkt en niet meer in aparte schermen per kind.

Het uiteindelijke verzoek en het invullen van de uren en het uurtarief wordt gedaan in het scherm ‘’ Verzoeken voor aanvragen, wijzigen of stopzetten en de berekening’’

  1. Eerst geef je aan of het gaat om ‘’aanvragen’’ ‘’wijzigen’’ of ‘’stopzetten’’
  2. Enkel bij een wijziging is het mogelijk om een uurtarief en aantal uren per week in te vullen. Bij een nieuwe aanvraag moet er dus ook altijd een wijziging worden aangevraagd om de uren per week en het uurtarief naar de Belastingdienst te versturen. Dit zijn twee aparte berichtsoorten.
  3. Bij de Kinderopvangtoeslag is het van belang om het knopje ‘’vervallen’’ bij de reeds ingediende regels aan te vinken wanneer er een nieuwe aanvraag gedaan wordt. Het programma houd dan geen rekening meer met deze regels in de berekening (qua kosten).


Het verzenden van de toeslagen doe je vanuit de Classic omgeving door op het verzendknopje te klikken om het elektronische bericht klaar te zetten.

Wanneer dit gebeurd worden de regels van de aangevraagde toeslagen in de specificaties ‘’vastgezet’’ met een aanvraagdatum en tijdstip.


Het is op deze manier mogelijk om een goed overzicht te hebben van de historie van de aangevraagde toeslagen.



Was dit artikel nuttig?