Skip to main content

Hoe vraag ik uitstel aan in Avanzer Aangifte?

Vanaf de eerste week van maart is het weer mogelijk om de uitstelregeling aan te vragen bij de Belastingdienst. Dit is mogelijk tot 1 mei.

Vanaf 2017 is het niet meer nodig om voorafgaand aan het aanvragen van uitstel een complete jaarconversie (van de aangiften) te doen. Het uitstelverzoek wordt gedaan op basis van de aanwezige relaties en niet de aangiften behorend bij deze relaties.

Als eerste maak je via ''selectie modus'' een selectie van de mee te nemen klanten. Daarna voer je de batch mutatie uit voordat de uitstelaanvraag kan worden gedaan. Net als voorgaande jaren is het startpunt Avanzer Aangifte Classic; je vindt de knop "Batch mutatie" via de menuoptie ''Uitstel > ''Overzicht''.

Na het uitvoeren van de batch mutatie kan het elektronische bericht worden aangemaakt. Via het onderdeel "Uitstel > Elektronische aanvraag becon/individueel" worden alle relaties meegenomen waarvoor je uitstel aanvraagt volgens de becon uitstelregeling of waarvoor je individueel uitstel aanvraagt.


In het scherm hieronder vul je alle velden in en klik je op ''Uitvoeren''.Let op! Wanneer je na de eerste aanvraag nogmaals een verzoek doet (voor nieuwe relaties) is het van belang dat ''Alleen nieuwe uitstelaanvragen'' aangevinkt staat. 


Na het aanvinken van de optie ''Controlelijst'' wordt er een Excel bestand gegenereerd met alle relaties die mee gaan in het uitstelverzoek.

Na uitvoer wordt er een bericht klaargezet in Postvak UIT. Deze kan naar de Belastingdienst worden verstuurd.

Het aanvragen en verzenden van uitstel zal voor het aangiftejaar 2019 ook plaatsvinden vanuit de classic omgeving op de gebruikelijke wijze.

Voor meer verdiepende content hierover raadpleeg onze gebruikershandleiding.



Was dit artikel nuttig?